FRA BEKYMRING TIL HANDLING - Oversikt over støttetjenester
Porsgrunn kommune skal arbeide tverrfaglig og systematisk med helhetlige tiltak for risikoutsatte barn og unge. Denne oversikten skal være et hjelpemiddel for å bistå ledere og ansatte i å søke råd, veiledning og samarbeid med de rette virksomheter og tjenester.
FRA BEKYMRING TIL HANDLING – handlingsveileder
Fra bekymring til handling er et system for å sikre tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid i saker som bekymrer. Systemet består av rutiner, prosedyrer og ulike verktøy som skal hjelpe ansatte i barnehager, skoler og SFO til å handle raskt og riktig, i samarbeid med den det gjelder og deres foresatte.
NIVÅ 1 | Bekymring oppstår | Konkretiser bekymringen | Samtale med barn og foresatte | Iverksette og evaluere tiltak |
NIVÅ 1
Beskrivelse av nivå | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Nivå 1 omhandler de aktiviteter og tiltak som skal gjennomføres i egen virksomhet og i hjemmet ved bekymring for barn og unge Bekymring defineres som oppmerksomhet knyttet til barnets negative utvikling (faglig-, sosialt-, helse- eller omsorgsmessig) Ansatte kan selv ha observert, fått innspill fra barnet, ungdommen, foresatte eller andre som utløser bekymringen Etter at man i samråd med barn og foresatte har prøvd ut tiltak i egen virksomhet skal behovet for et videre tverrfaglig samarbeid vurderes |
På nivå 1 er det den som står nærmest barnet, som er ansvarlig for iverksetting og oppfølging av tiltak. Helsestasjon: Helsesykepleier Barnehagen: Pedagogisk leder Skolen: Kontaktlærer |
For hvert steg på nivå 1 vil du finne forslag til støttemateriell og hjelpeverktøy som kan brukes. Sakens karakter vil avgjøre hvilket støttemateriell det er hensiktsmessig å bruke. |
Bekymring oppstår
Handling | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Drøft bekymringen med kollega eller nærmeste leder. Vurdering: Er det grunnlag for bekymring? Beslutning: 1. Avslutte saken 2. Fortsette til trinn 2 "Konkretiser bekymringen" I skole og SFO: Dersom det gjelder kunnskap eller mistanke om krenkelser benytt varslingsskjema kap 9a. |
Den ansatte som har observert eller fått innspill som gir grunn til bekymring (alle yrkesgrupper på all-arenaene). | Hjelpeverktøy i vurderingsarbeidet: Barn og unges signaler -tegn på mistrivsel.pdf Bekymringsskala vedrørende barn og unge.pdf Bekymringsskala vedrørende foreldre.pdf Varslingsskjema 9A Foreldrestøtte.pdf Retningslinjer 9A |
Konkretiser bekymringen
Handling | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Konkretiser og skriftliggjør bekymringen Hva slags observasjon og kartlegging du bør velge avhenger av bekymringens karakter Anonym drøfting med aktuelle instanser ved behov - se tjenesteoversikt Vurdering: Er det fortsatt grunnlag for bekymring? Beslutning: 1. Avslutte saken 2. Fortsette til trinn 3 "Samtale med barn og foresatte" |
Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier Barnehagen: Pedagogisk leder Skolen: Kontaktlærer |
Nettsider www.tidligintervensjon.no Ansatte i barnehage: www.kriseportalen.no Konkretiser bekymringen alternativ 1.pdf Konkretiser bekymringen alternativ 2.pdf Vurdering av elevens læringsutbytte.pdf Fraværsveileder.pdf Oversikt over støttetjenester.pdf Foreldrestøtte.pdf Undersøkelsesskjema 9A |
Samtale med barn og foresatte
Handling | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Gjennomfør en samtale med barnet/ungdommen og foresatte for å avklare om det er grunnlag for bekymring Vurdering: Fortsatt grunnlag for bekymring? Beslutning: Avslutte saken Konkretisere noen tiltak i barnehagen, på skolen eller i hjemmet Informer foresatte om lavterskeltilbud i kommunen |
Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier Barnehagen: Pedagogisk leder Skolen: Kontaktlærer |
Samtalemal - samtaler med barn.pdf Samtalemal - samtaler med foresatte.pdf Referat- og evalueringsmal - Skrivbar.pdf Familiesenteret - lavterskeltiltak.pdf Nettside utlånssentralen.pdf Foreldrestøtte.pdf Bok: Kirsti R. Haaland og Inger Landsem Even og skilsmissen Spill: Stavanger universitetssykehus / Barne og ungdomspsykiatriske avdeling/ Hertervig forlag Spill om følelser, tanker og situasjoner |
Iverksette og evaluere tiltak
Handling | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
1. Tiltak iverksettes 2. Avtal- og gjennomfør evalueringsmøte med foresatte og barnet/ungdommen Vurdering: Har tiltakene hatt ønsket effekt? Beslutning: Avslutte saken Vurder nye tiltak på nivå 1 Løft saken videre til nivå 2 med samtykke fra foresatte. |
Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier Barnehagen: Pedagogisk leder Skolen: Kontaktlærer |
Den nødvendige samtalen.pdf Referat- og evalueringsmal.pdf Samtykkeerklæring.pdf Aktivitetsplan 9a |
NIVÅ 2 | Tverrfaglig drøfting | Samtale med foresatte | Iverksett og evaluere tiltak |
NIVÅ 2
Beskrivelse av nivå | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Dersom tiltak på nivå 1 ikke har ønsket effekt eller ikke er tilstrekkelige, løftes saken til nivå 2 Bruk oversikten over de ulike tjenestenes roller og ansvar dersom du er i tvil om hvem som bør involveres Arena for tverrfaglig drøfting i benyttes |
Det er også på nivå 2 naturlig at den som er nærmest barnet, som på nivå 1, har ansvar for å sikre oppfølging Dersom andre instanser blir ansvarlig for tiltak på nivå 2, har de tiltak- og evalueringsansvar |
Oversikt over støttetjenester.pdf Foreldrestøtte.pdf |
Tverrfaglig drøfting
Handling | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Aktuelle instanser inviteres til tverrfaglig drøfting Inviter foresatte til å delta Alle saker kan drøftes anonymt med barnevernet Bruk pedagogisk analyse som verktøy der det er naturlig Vurdering: Fortsatt grunnlag for bekymring? Beslutning: Avslutte saken Konkretiser noen tiltak i barnehagen, på skolen eller i hjemmet ved behov Avtal evalueringsmøte dersom mulig |
Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier i samarbeid med virksomhetsleder Barnehagen: Pedagogisk leder i samarbeid med virksomhetsleder Skolen: Kontaktlærer i samarbeid med virksomhetsleder |
Møteinnkalling til foresatte.pdf Møtemal alternativ 1.pdf Møtemal alternativ 2.pdf En modell for pedagogisk analyse.pdf Referat- og evalueringsmal.pdf Oversikt over støttetjenester.pdf |
Samtale med foresatte
Handling | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Dersom foresatte ikke har deltatt i tverrfaglig drøfting må de informeres om utfallet, og godkjenne de aktuelle tiltakene. | Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier i samarbeid med virksomhetsleder Barnehagen: Pedagogisk leder i samarbeid med virksomhetsleder Skolen: Kontaktlærer i samarbeid med virksomhetsleder |
Den nødvendige samtalen.pdf Motiverende intervju - MI.pdf |
Iverksett og evaluere tiltak
Handling | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
1. Tiltak iverksettes 2. Avtal og gjennomfør evalueringsmøte med foresatte og barnet/ungdommen Vurdering: Har tiltak hatt ønsket effekt? Beslutning: 1. Avslutte det tverrfaglige samarbeidet og vurdere nye tiltak på nivå 1 2. Videreføre det tverrfaglige samarbeidet på nivå 2 3. Tilmelde/henvise og løfte saken til nivå 3 Innsatsen på all-arenaen skal fortsette selv om saken meldes videre Avtal med foresatte at nødvendig informasjon blir gitt til all-arenaen etter en undersøkelse-/utredningsfase for å sikre god oppfølging. |
Helsestasjonen/skolehelsetjenesten: Helsesykepleier i samarbeid med virksomhetsleder Barnehagen: Pedagogisk leder i samarbeid med virksomhetsleder Skolen: Kontaktlærer i samarbeid med virksomhetsleder |
PPT-Tilmeldingsskjema.pdf Tilmelding til spesialisthelsetjenesten.pdf Referat- og evalueringsmal - Skrivbar.pdf Bekymringsmelding til barnevernet |
NIVÅ 3 | Tverrfaglig drøfting | Koordinerte tiltak iverksettes og evalueres | Plan for videre samarbeid |
NIVÅ 3
Beskrivelse av nivå | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Utredning, kartlegging og undersøkelse for å vurdere særskilte behov hos barn, unge og familier Viderehenvisning til spesialisthelsetjenesten vurderes Søknad om Individuell plan (IP) vurderes Vedtak/konklusjon |
Saksansvarlig som har mottatt henvisning/melding | Saksgang i: Forarbeid og saksgang ved behov for spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder § 5-7.pdf Oversikt over støttetjenester.pdf Saksgang barnevernet.pdf |
Tverrfaglig drøfting
Beskrivelse | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Innhent samtykke fra foresatte til å kalle inn til tverrfaglig møte på all-arenaen Lag tiltaksplan |
Stafettholder (avklart på nivå 2) | Møteinnkalling til foresatte.pdf Samtykkeerklæring.pdf Møtemal alternativ 1.pdf Møtemal alternativ 2.pdf Referat- og evalueringsmal.pdf |
Koordinerte tiltak iverksettes og evalueres
Beskrivelse | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Tiltak iverksettes Inviter involverte parter til evalueringsmøte Evaluer tiltak Juster handlingsplanen ved behov Avtal tid for neste møte |
Stafettholder (avklart på nivå 2) | Referat- og evalueringsmal.pdf |
Plan for videre samarbeid
Beskrivelse | Ansvar | Dokumenter/Støttemateriell |
Tverrfaglig samarbeid videreføres eller avsluttes Saken tilbakeføres til nivå 2 eller 1 |
Stafettholder avklares | Referat- og evalueringsmal.pdf |